Samtalen
Samtalen bør ta høyde for å møte den enkelte der han/hun er og iverksette tilrettelagte tjenester basert på innsikt i den enkeltes livssituasjon. Brukeren kan også oppfordres til å ha med seg en pårørende i samtalen.
Fokus i samtalen kan være:
- Behov og mål
- Motivasjon
- Tydeliggjøre realistiske forventninger både fra deltaker og fagperson
- Bevisstgjøring hos bruker
- Fysisk og kognitiv funksjon
Gjennomføring
En kartleggingssamtale kan for eksempel gjennomføres av to medarbeidere, hvor den ene er aktiv og den andre tar notater. Ved å gjenfortelle de oppsummerte punktene blir det enklere å konkretisere en målsetning eller et fokusområde brukeren er opptatt av å forandre eller utfordre. Standardiserte tester og kartleggingsverktøy kan også benyttes i forbindelse med kartleggingssamtalen. Slik kartlegging gjøres gjerne både ved oppstart og ved avslutning av tilbudet. Slik får både bruker og fagpersoner målbare resultater som i seg selv kan være motiverende.
Se eksempler på aktuelle kartleggingsverktøy
Hjemmebesøk
For å få et bedre kartleggingsgrunnlag og mulighet for å opprette god kontakt med pårørende tilstede, kan hjemmebesøk være et aktuelt tiltak. Ved å møte brukeren i forkant får denne muligheten til å formidle sine interesser, slik at personalet får et bedre innblikk i brukers funksjonsnivå, og kan legge forholdene til rette på en god måte.
Ting å huske på ved kognitive problemer hos brukeren
- Gi deg god tid til samtalen
- Vær oppmerksom på den andres forståelse og oppmerksomhet
- Kommuniser på en enkel måte
- Sørg for at samtalen er strukturert
- Lag klare avtaler
- Tilby hjelpemidler som kan fremme det gode møtet, herunder huskehjelpemidler