Profilering og informasjonsspredning
Hvordan en profilerer og sprer informasjon om tilbudet kan være en viktig faktor for å lykkes med gjøre tilbudet kjent og dermed rekruttere deltagere. Her er det viktig å tenke på hvordan en skal treffe den aktuelle målgruppen. Er målgruppen aktiv på Facebook eller treffer avisannonser bedre? Kanskje bør man informere i møter i regi av brukerorganisasjonene? I mindre kommuner hvor en kan ha god oversikt over målgruppen er det kanskje mulig å kontakte de aktuelle personene direkte. Som hovedregel vil det være lurt å kombinere ulike former for informasjonsspredning og materiell for å nå flest mulig.
Informasjon er ferskvare og erfaring fra prosjektene tilsier at det kan være hensiktsmessig å oppsøke de samme aktørene flere ganger for å holde kunnskapen om tilbudet vedlike.
Eksempler på kanaler for profilering og informasjonsspredning:
- Avisannonser
- Egen hjemmeside
- Brosjyrer/ foldere
- Oppsøkende virksomhet
- Muntlig informasjon
- Sosiale medier
- Informasjonsmøter
- Nyhetsbrev
Det kan også være lurt å sørge for at en har et system for å motta henvendelser og besvare spørsmål fra brukere pr telefon og eventuelt andre kanaler.